Alkoholgranskningsmannen, AGM håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i praktiken.
Utbildningarna är branschens sätt att säkerställa en hög kunskapsnivå hos företagen och bidra till ökat ansvarskännande. Genom kännedom om regelverket och förståelse för branschens rekommendationer och AGM:s arbete ökar både förmågan och viljan att göra rätt.
För medlemmar inom Sprit- & Vinleverantörsföreningen (SVL) samt hos Sveriges Bryggerier är de allmänna utbildningarna kostnadsfria.
Mattias Grundström är jurist och innehar tjänsten som Alkoholgranskningsmannen. Här svarar han på ett par frågor om sin roll som AGM.
Hur länge har du jobbat som AGM?
Jag har varit alkoholgranskningsmannen sedan maj 2011.
Vad har du för bakgrund?
Jag är utbildad jurist och har arbetat med regler för reklam och marknadsföring i snart 20 år.
Vad gör Alkoholgranskningsmannen?
Jag hjälper medlemmar i Sveriges Bryggerier och Sprit- &Vinleverantörsföreningen att göra ansvarsfull reklam samt säkerställer att den reklam som görs av medlemmarna följer reglerna.
Varför behövs en Alkoholgranskningsman
Det är viktigt att visa politiska beslutsfattare att näringslivet själv tar ansvar för uppträdandet på marknaden, annars lämnar vi W.O. för politiska lösningar, vilket betyder hårdare regler för branschen.
Hur ser en typisk dag ut som AGM?
Alla dagar är olika men typiskt sätt svarar AGM på frågor, ger vägledning eller uppmärksammar någon på ett övertramp.
Vad är roligast och mest utmanande med ditt jobb?
Att bidra till ansvarsfull alkoholreklam. Att hitta en rimlig balans mellan rätten att göra reklam och behovet av att begränsa den.
Hur har branschen utvecklats under de senaste åren?
Större rörlighet på marknaden samt ökat intresse för till exempel alkoholfri öl.
Har du några tips om vad man ska tänka på när man jobbar med alkohol och marknadsföring?
Det viktigaste är att du ska komma ihåg att alkohol inte är som vilken produkt som helst.
Gå mina utbildningar så har du koll på vad som gäller. Och känner du dig tveksam inför en marknadsföringsaktivitet, kontakta mig så kan jag förklara vad du bör tänka på.
Tre stycken don’ts?
Tre saker du verkligen ska undvika är att rikta reklamen mot barn, gå i no-go zoner som alkohol kopplat till trafik, arbete eller graviditet samt att glorifiera alkoholkonsumtion.
Vad håller du för utbildningar i din roll som AGM?
Vid minst åtta tillfällen om året håller jag utbildningar om ansvarsfull alkoholreklam som svarar på frågan vad som är alkoholreklam, hur den regleras, var den får förekomma och hur den ska vara utformad.
Det gäller alla slags medier eller kanaler men den ena utbildningen är specifikt inriktad på sociala medier. Vi har också fokusutbildningar i enstaka frågor. Utbildningarnas innehåll skiftar över tid för att möta behovet hos medlemmarna samt förändringar i regelverk eller vår omgivning.
Vad lär man sig på dina utbildningar?
Att man kan göra betydligt mer kommunikation än man först tror, men också var gränserna går.
Kommande utbildningstillfällen:
- Ansvarsfull alkoholreklam 15 maj kl. 9-11.30.
- Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier 22 maj kl. 9-11.
Läs mer om utbildningarna här: https://www.alkoholgranskningsmannen.se/utbildningar/