AGM_Nyfikenöl

”Får vi göra så här?”

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i praktiken.

Utbildningarna är branschens sätt att säkerställa en hög kunskapsnivå hos företagen och bidra till ökat ansvarskännande. Genom kännedom om regelverket och förståelse för branschens rekommendationer och AGM:s arbete ökar både förmågan och viljan att göra rätt.

För medlemmar inom Sprit- & Vinleverantörsföreningen (SVL) samt hos Sveriges Bryggerier är de allmänna utbildningarna kostnadsfria.

Mattias Grundström är jurist och innehar uppdraget som AGM.
Under våren har han genomfört ett antal utbildningar för medlemmar och andra som jobbar med alkohol.

Vilka är de vanligaste frågorna du får från medlemmarna?
Den absolut vanligaste frågan är: ”Får vi göra så här?”. Alkoholreklam är snårigt och många medlemmar vill stämma av sina kampanjer innan de går ut, vilket jag givetvis tycker är bra. 

En annan likvärdig fråga är “Får DE göra så här?” och med en bifogad bild på vad konkurrenterna gör. 

Vilka aktörer är det som hör av sig till dig?
Det är alla slags aktörer. Medlemmar hör av sig för hjälp eller för att bolla olika idéer. Det kan också röra sig om kommuner eller andra myndigheter som har frågor. Sedan tar vi även emot synpunkter och tips om reklam som görs men som kanske inte fullt ut följer reglerna. 

Men i grund och botten vill alla göra rätt. Det har hänt mig en gång på 13 år att en medlem inte lyssnat.

Kan du ge oss fem saker att tänka på när det kommer reklam för alkohol?

  1. Var vill du synas? Vissa kanaler är öppna medan andra är stängda.
  2. Undvik “no-go zonerna” som t.ex. trafik, graviditet, barn/ungdomar eller arbete.
  3. Sakligt och informativt – varför ska jag välja den här produkten istället för en annan.
  4. Undvik emotionell kommunikation
  5. Du som medlem i SVL eller Sveriges Bryggerier kan alltid vända dig till AGM med om du är det minsta osäker.

Vad gäller för reklam på krogen då?
Även där gäller måttfullhet och rimlighet. Legalt så säger man att reklamen “inte får utgöra ett dominerande inslag i miljön”. En helt strajpad bar för ett ölmärke kommer att ha en uppförsbacke.

Du måste ha sett en del tokig reklam som du stoppat i dina da’r – vad är det värsta du sett?
Utan att hänga ut några bolag så har jag varit med om att stoppa annonser som innehåller barn, bilar, graviditet och båtar. Jag lämnar frågan där.

Vilken funktion fyller AGM för branschen?
AGM säkerställer en god etisk standard, konkurrensneutralitet och förutsebarhet. Det gör vi dels genom ingripanden men framför allt genom information – både allmänt i form av Rekommendationen om Ansvarsfull alkoholreklam och genom hjälp och råd i enskilda fall. Självreglering är snabbrörligt, snabbfotat och effektivt.

Slutligen – när är nästa kurstillfälle?
Vi sitter med planeringen just nu, så håll koll på https://www.alkoholgranskningsmannen.se/utbildningar/ där vi kommer att publicera höstens utbildningstillfällen.

Senaste

#VIBRYGGERSVERIGE

Fira ölets dag den 17 juli!

Den tredje onsdagen i juli firar vi i Sverige varje år sedan 12 år tillbaka Ölets Dag. I år hedrar

#VIBRYGGERSVERIGE

Sandra Rödner testar öl i Krönleins labb

Öltrenderna speglar vår omvärld och lågkonjunkturen har påverkat konsumenterna under det senaste året precis som vårt ökade intresse för hälsa.

Tips

”Får vi göra så här?”

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens