Efterfrågan på alkoholfri öl har ökat kraftigt de senaste åren, och trenden ser ut att vara mer än en tillfällig fluga. För Carlsberg Sverige, som länge satsat på alkoholfria alternativ, är detta en utveckling de både förutsett och anpassat sig till. Karin Berntson, som har en lång erfarenhet inom bolaget och idag arbetar med ölutbildning och produktutveckling, delar med sig av sina insikter kring tillväxten av alkoholfritt, drivkrafterna bakom förändringen och hur Carlsberg fortsätter att innovera inom segmentet.
Kan du berätta lite om dig själv och din roll på Carlsberg?
Jag har jobbat på Carlsberg Sverige sedan 2004, i olika roller, både som säljare, på innovationsavdelningen och ansvarat för bryggeriets besöksverksamhet. Idag ingår jag i Corporate Affairs-teamet. Min huvudsakliga roll är att ansvara för våra ölutbildningar, både internt och för våra kunder. Jag har även fått möjligheten att vara del i vår ölutvecklingsgrupp, fungera som värdinna vid besök och så hjälper jag till med internkommunikationen på bryggeriet i Falkenberg.
Sedan barnsben har jag vaggats in i goda smaker och fina upplägg, vilket bidragit till härliga minnen och en strävan att utveckla smaker. Sensorik är det roligaste man kan hålla på med, tycker jag! Så att få jobba i dryckesbranschen, få möjlighet att vara med att utveckla och sedan även förmedla vidare till andra är grymt roligt!
Hur ser du på den starka tillväxten av alkoholfri öl? Är det en trend eller en bestående förändring i konsumenternas beteende?
Jag tror absolut att alkoholfri öl kommer att vara ett naturligt alternativ för oss i framtiden.
Vad tror du ligger bakom det ökade intresset för alkoholfritt, handlar det främst om hälsomedvetenhet, smakutveckling eller något annat?
Jag tror att det är det är just hälsomedvetenhet och smakutveckling som ligger bakom. Det finns en tydlig makrotrend när det gäller hälsa och välmående och måttlighet. Människor är mer medvetna om vad de konsumerar och hur det påverkar deras kroppar och välbefinnande. Det också ett mycket bredare utbud av alkoholfria öl att välja mellan nu, jämfört med för 10 år sedan. Produkterna har också utvecklats och smakar godare.
Hur har Carlsberg anpassat sig till efterfrågan på alkoholfri öl, och hur ser ni på utvecklingen av sortimentet framöver?
Alkoholfri öl är en tillväxtmarknad för oss och det är viktigt för oss är att det finns lika goda, välkända och tillgängliga alkoholfria alternativ. Detta har vi jobbat med i snart 20 år och vi var först i Sverige med att lansera en alkoholfri öl på bred front. Vi har byggt ut vår produktion och gjort betydande investeringar som har lett till förbättringar i verksamheten, vilket också gynnar våra alkoholfria alternativ. Vi är förberedda för att möta en ökad efterfrågan. En del av våra satsningar inkluderar utvecklingen av vår egen jäst samt insatser för att återvinna kolsyra.
Vår passion ligger i ölen, snarare än alkoholen, och vi strävar efter att kunna erbjuda välsmakande drycker för alla tillfällen.
Carlsberg har lanserat flera alkoholfria alternativ, hur arbetar ni med innovation inom detta segment?
Vi jobbar mycket med trender. I vårt strategiska arbete tänker vi på de större makrotrenderna som hälsa och välbefinnande. Även i vår produktutveckling arbetar vi med trender inom exempelvis ölstilar som modern lager, vilket resulterat i till exempel Carlsberg Hoppy Lager.
Vi har ett brett sortiment av både alkoholfri öl och alkoholfri cider och som gör att vi kan arbeta med trender från olika vinklar. Alkoholfri cider är till exempel en kategori där smakinnovation är viktig.
Det finns också trender inom förpackningar där vi ser att konsumenter allt oftare väljer burk – vilket då också är något vi tar hänsyn till i vår produktutveckling.
Planerar ni att lansera fler alkoholfria varianter eller utveckla nya smaker inom detta område? Hur ser det arbetet ut?
Absolut, vi jobbar ständigt på fler och bättre alkoholfria alternativ. Arbetet kan se lite olika ut, men ett exempel är Carlsberg Hoppy Lager 0,0% som vi tog fram som ett alkoholfritt öl och efter att produkten tog fäste jobbade vi fram även ett alternativ med alkohol.
Vilken typ av konsumenter ser ni som de främsta drivkrafterna bakom den ökade efterfrågan på alkoholfritt? Finns det skillnader mellan olika målgrupper?
Alkoholfri öl konsumeras av en stor, bred målgrupp, både kvinnor och män i alla åldrar. Vad vi ser är att alkoholfri öl attraherar fler kvinnor till ölkategorin och att alkoholfri öl hjälper till att föryngra ölkategorin.
Hur ser Carlsberg Sverige på den svenska marknaden jämfört med andra länder? Är den alkoholfria trenden lika stark globalt?
Sverige är bland de ledande länderna i Europa när det gäller alkoholfritt. Detta är främst drivet av dagligvarubranschen som står för över 80% av den alkoholfria försäljningen. Alkoholfritt växer även på Systembolaget både vad gäller alkoholfri öl och cider men även produkter som alkoholfri snaps och gin.
Andra länder som är intressanta att titta på är Frankrike, Tyskland, Polen och Norge, för att nämna några exempel. Storbritannien är intressant ur ett trendperspektiv där vi ser att de så kallade Low/No dryckerna trendar. Det har även poppat upp pubar och barer som bara serverar alkoholfri öl, vilket är spännande.
Vad tror ni om framtiden för alkoholfri öl? Finns det en gräns för tillväxten, eller ser ni potential att alkoholfritt kan ta en ännu större del av marknaden?
Vi tror absolut att alkoholfria öl och cider kommer att fortsätta växa. Vi vet till exempel att 20-25-åringarna är mycket fokuserade på hälsa, vilket visar att måttlighet med alkohol är en framtidssäker trend.
Vi såg också tydligt en mycket bra uppgång när vi lanserade Pripps Radler som lockade nya konsumenter till kategorin. Vi är övertygade om att vi bara är i början av denna resa och att vi har många fler år av kategoritillväxt framför oss.