Henrik Kihlberg, bryggeriet Nils Oscar Nyköping

Årets trender inom öl och förpackningar

Nils Oscar gör klassisk öl i modern stil i Nyköping och är stolta pionjärer bland Sveriges mikrobryggerier. Henrik Kihlberg, VD på bryggeriet Nils Oscar, berättar här om årets öltrender och vilka förpackningar av dryck som gäller på påskbordet. 

Hur ser ert sortiment ut vad gäller förpackningar? 
Vi har idag produkter på fat, flaska och burk. 

Vad ser du för trender vad gäller förpackningar i år? 
Förpackningens betydelse har ökat. Både utifrån en miljöaspekt, men också kommersiellt, där den påverkar kunden i beslutsprocessen av dryck. Förpackningen ska informera, skydda produkten och visuellt skapa en känsla för att kunden ska välja produkten. Det visuella uttrycket har blivit viktigare än det informativa budskapet på en förpackning. Om man ska tala om trender är det väl sleek can (den smala burken) som är den stora trenden. Jag skulle säga att det Coca-Cola gör ofta skapar en trend.

Vad beror den ökade efterfrågan av burköl på? 
Handlarnas och Systembolagets vilja att hellre köpa in burk. Jag tror det beror på enklare hantering än flaska, mer än miljöaspekten, där skillnaden inte är så stor som man vill påvisa.

Vilken är den snyggaste burkölen, enligt dig?
Den kommer ut i februari och är vår nya ljusa lager på sleek can. Men annars tycker jag Miss Behave IPA är riktigt snygg.

Vilken alkoholhaltig öl är din favorit?
Södermalmspilsner. 

Vilken alkoholfria öl är din favorit?
Nils Oscar Best Ale som också är glutenfri. 

Finns det någon förpackning som minskar i popularitet? 
Just nu glasflaska. Men alla förpackningar behövs och lämpar sig för olika tillfällen. Konsumenten tycker att burk är bra när de ska ut på sjön eller till sommarstugan, men att flaska är snyggare på middagsbordet eller på restaurang. Jag skulle säga att “tjock” burk och glasflaska kommer minska till förmån för sleek can om man blickar framåt. 

Returfat är den mest miljövänliga förpackningen. Jag skulle önska att den ökar mer i popularitet. 

Tror du att lågkonjunkturen spelar in? 
Ja, många lågprisöl säljs främst på burk, så det är en av orsakerna till att burk ökar just nu. 

I vilka sammanhang passar vilken förpackning bäst? 
På restaurang, helst bra fatöl på kran. Vi ser att restauranger gärna vill ha glasflaskor, så även våra grossister säljer mest glasförpackningar. Jag tycker också att glasflaskor är snyggast på restaurang. På båten eller golfbanan är burk en bra förpackning. 

Hur ser dryckestrenderna ut i år och hur påverkar det förpackningarna? 
Vi ser en trend mot alkoholsvagare starköl, som en motpol till IPA-trenden som varit. Lager mellanöl skulle jag säga som en trend. Och från små volymer växer veteöl också. Veteöl tilltalar ofta konsumenter som inte druckit så mycket öl tidigare. Sedan har vi nya kategorier som cider, blanddryck, radler och energidryck som växer.

Många av dessa kategorier vänder sig till unga vuxna, där pris och image är viktiga parametrar i beslutsprocessen. Där trendar sleek can starkt. 

Vad är din favoritöl till påsk? 
Jag kommer från Nils Oscar och är rätt traditionell. Så jag skulle säga Oppigårds East Ale på 500 ml flaska. Snygg på påskbordet och god.

Senaste

#VIBRYGGERSVERIGE

Fira ölets dag den 17 juli!

Den tredje onsdagen i juli firar vi i Sverige varje år sedan 12 år tillbaka Ölets Dag. I år hedrar