Familjeägda Åbro Bryggeri i Vimmerby har idag över 220 anställda. Cornelia Dunge är marknadsansvarig på Åbros marknadsavdelning. Det betyder bland annat att hon sitter i ledningsgruppen och ansvarar för marknadsföring och varumärken på bryggeriet.
Hur länge har du jobbat på Åbro Bryggeri?
Jag har jobbat på Åbro Bryggeri i fyra år.
Vad har du för utbildning?
Jag har en kandidatexamen i Marknadskommunikation och IT och även en examen i marknadsföring med inriktning PR och entreprenörskap från college i USA.
Hur många är ni på marknadsavdelningen på Åbro?
Vi är sju personer på Åbro Bryggeris marknadsavdelning. Den består av marknadschef, två varumärkeschefer, en projektledare, en marknadsassistent och även vår exportchef och exportsäljare som går under marknad. Jag, vår marknadsassistent och en varumärkeschef utgår från Stockholm medan resten av teamet sitter i Vimmerby på bryggeriet.
Har du jobbat med marknadsföring tidigare?
Jag har varit i branschen i mer än 10 år nu, tiden går snabbt när man har roligt. Jag visste tidigt att jag ville jobba med marknadsföring och varumärken och det är fortfarande lika spännande och utvecklande. Jag började min karriär inom PR men med åren har jag arbetat mer och mer mot marknadsföring i sin helhet. Innan jag började på Åbro Bryggeri jobbade jag som Product Marketing Lead ansvarig för norden på ett globalt bolag inom tech. Kontrasten från det till att börja arbeta på ett småländskt familjeägt bryggeri lockade och det är fortfarande lika roligt.
Vad är innebär din roll som marknadsansvarig på Åbro?
Det innebär att jag har yttersta ansvar över bryggeriets marknadsföring. Jag sitter i vår ledningsgrupp och sätter strategier som rör både vår varumärkesportfölj men också hela bryggeriet framåt. Utöver det ansvarar jag över segmentering, positionering, omvärldsbevakning, konkurrensanalys och utveckling av nya varumärken. Jag har personalansvar för marknadsavdelningen, sätter budgetar, processer och strukturer för att uppnå våra mål. Jag arbetar tätt med vår säljkår och mycket tid går även till resultatuppföljning.
Hur ser en typisk dag ut som marknadsansvarig på Åbro?
Det finns inga typiska dagar, vilket är det bästa med min roll. Arbetsdagarna kan variera helt från att jag sitter i ledningsgruppsmöten en hel dag till att jag är ute på Torö i soluppgång och gör en varumärkesfotografering tillsammans med teamet. Men det som oftast är återkommande är mail och möten. Mina favoritdagar är när vi är hela teamet samlade, speciellt när vi är på plats i Vimmerby.
Vad är roligast och mest utmanade med ditt jobb?
Det bästa är att det händer nya saker hela tiden och att vi som avdelning har väldigt mycket frihet. Eftersom vi är familjeägda är det väldigt korta beslutsled vilket innebär att vi kan agera snabbt. Jag älskar att arbeta med varumärken och det är otroligt kul att vara med på resan när ett nytt varumärke arbetas fram till att det kommer ut på hyllan och se hur responsen blir från konsument. Alla människor som arbetar på Åbro Bryggeri är också helt fantastiska och bidrar mycket med att det är en så härlig arbetsmiljö och arbetsplats.
Det mest utmanande med mitt jobb är att få tiden att räcka till, vi har så många otroliga varumärken och helst hade man velat lägga både budget och tid på alla, vilket tyvärr är omöjligt. Att knäcka nöten vilka varumärken som ska få extra fokus och vilka som får mindre tid och budget, att nå ut bland alla konkurrenter på en marknad som ändras väldigt snabbt samt att förhålla sig till de riktlinjer och lagar som gäller är en utmaning.
Åbro har många olika typer av drycker varav flera som innehåller alkohol, vad är det mest utmanande med att jobba med marknadsföring av alkoholhaltiga produkter när möjligheterna är hårt reglerade?
Det som är mest utmanande är att ständigt hålla sig uppdaterad om de senaste reglerna och att tolka dem på rätt sätt. Ibland finns det inte ett tydligt rätt eller fel men det är oerhört hjälpsamt att Alkoholgranskningsmannen finns och att det finns ett forum för oss inom branschen att diskutera och lära av varandra. Det är också en balansgång att fånga konsumenters uppmärksamhet men samtidigt hålla sig inom regler och inte uppmana till konsumtion. Det gör att vi behöver vara ännu mer kreativa för att inte känna oss begränsade i och med de regleringar som finns. Med det sagt så tycker jag att det är bra att dessa regleringar finns och att de bör följas.
Hur har branschen utvecklats under de senaste åren?
Det har hänt massor, vilket är fantastiskt kul. Det är väldigt roligt att arbeta i en bransch som ständigt utvecklas. Vi utvecklar ständigt hur vi som bryggeri arbetar för att minska vår klimatpåverkan, nya varumärken har sett dagens ljus och även våra olika processer utvecklas ständigt. Vi ser hela tiden nya trender och indikationer på marknaden som tex den ökade förfrågan på alkoholfritt sortiment. Det har också hänt väldigt mycket i världen de senaste åren som har påverkat alla branscher men speciellt oss i bryggeribranschen, vilket har lett till att vi fått utforma nya arbetsprocesser.
Hur är det att jobba på ett bryggeri?
Det är väldigt spännande och ständigt utvecklande. Vårt huvudkontor är beläget i anslutning till produktionen, vilket är helt fantastiskt. Det är något magiskt med att gå omkring på bryggeriet och träffa alla anställda från de andra avdelningarna och samtidigt känna vilken ölsort som produceras genom doften som sprids i arbetslokalerna. Ur ett marknadsföringsperspektiv är det också väldigt unikt att arbeta på ett företag där nästintill alla utanför organisationen känner till och har en åsikt eller relation till de produkterna som vi producerar. Jag tror att det är få under sin karriär som har fått vara med att ta fram ett varumärke som tex Ey’bro som konsumenter efter ett år väljer att föreviga och hylla genom att tatuera in loggan. Och varje gång jag springer på någon, antingen om det är på stan eller i skidbacken, med merch från Åbroshoppen blir jag helt varm i hjärtat över det engagemang och intresse som finns för oss och våra varumärken.
Har du några tips för någon som vill bli marknadssansvarig på ett bryggeri?
Som så mycket annat i livet tror jag att det handlar om att våga för att vinna. Är du ny i branschen och vill få in en fot på en marknadsavdelning, skicka en spontanansökan eller fråga om det finns möjlighet till praktikplats. Våga sök – även om du inte känner att du har just precis de kvalitéerna eller erfarenheterna som behövs. Det viktigaste är personlighet och driv, snarare än utbildning.
Vilken är din favoritdryck från Åbro?
Min favorit just nu är Bryggmästarens alkoholfria. Jag har provat mig fram bland alkoholfria öl och tycker att Bryggmästarens alkoholfria är 10 poäng. Vårt senaste tillskott The Bear är också en nybliven favorit.