AGM_Jul_TV (1)

Inför julen påminner AGM om marknadsföringsregler för alkohol

Det är lätt att falla in på julstämning och känslor vid jul. Det passar i mycket kommunikation, men inte vid marknadsföring av alkohol. Alkoholgranskningsmannen, Mattias Grundström, tipsar om vad man ska tänka på vid marknadsföring och kommunikation om alkohol i jultider. 

Julen är en härlig högtid som lockar till att plocka fram julstämningen och känslor i marknadsföringen. Men alkohol är inte vilken produkt som helst, så det som fungerar bra i annan marknadsföring riskerar här att i stället vara förbjudet. Som du säkert vet är reglerna kring alkohol snåriga och många uppfattar dem som svåra att förstå, men vill du säkerställa att du inte klampar i klaveret i jul så finns det hjälp att få. 

Som AGM, alkoholgranskningsmannen, alkoholbranschens självreglering som bevakar hur företag marknadsför alkoholhaltiga drycker i Sverige, möter jag dagligen företag och personer som har frågor kring ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Jag brukar alltid ge dessa råd. 

Sju saker att tänka på när det kommer reklam för alkohol

1.     Enligt lagen ska alkoholreklam vara måttfull och balanserad. Det betyder att reklambudskapet ska vara sakligt och informativt – varför ska jag välja den här produkten istället för en annan?

2.     Alkoholreklam får inte vara påträngande, rikta sig till barn eller ungdomar under 25 år, eller uppmana till konsumtion.

3.     Du får inte spela på stämning eller känslor, utan ska kommunicera sakligt och informativt. Glögg till jul är ok men det får inte framställas som en obligatorisk del av julfirandet.

4.     Undvik “no-go zonerna” som t.ex. trafik, graviditet, barn/ungdomar eller arbete.

5.     Oavsett vår egen bild så förhöjer inte alkoholkonsumtion stämningen, upplevelsen eller samvaron.

6.     Skriv inte mottagarna på näsan – de vet att det är jul.

7.     Undvik att uppmuntra till att ge bort alkohol i julklapp – du vet inte om det är lämpligt för personen som får det.

Vad får man göra då? 

“Alkohol passar bra till julmat men sätter inte guldkant på julbordet.” Kan du tillämpa det tankesättet i din reklam så ligger du bra till med din marknadsföring. Gå alltså bort ifrån att alkohol är en naturlig del av, eller något som berikar julbordet och julen. Det är inte heller en speciell del av julfirandet. 

Det går att göra snygg alkoholreklam, men man får tänka “less is more” och du behöver kanske vara lite mer kreativ. Du får informera sakligt och informativt. Jobba med ljus och färger i bild istället för att ösa på med glada människor på fest eller inkludera (onödiga) föremål. 

Du som medlem i SVL eller Sveriges Bryggerier kan alltid vända dig till AGM om du är det minsta osäker. Till ett förmånligt pris är AGM:s utbildningar även öppna för icke-medlemmar. Min roll är branschens sätt att säkerställa en hög kunskapsnivå och bidra till ökat ansvarskännande. Genom kännedom om regelverket samt förståelse för branschens rekommendationer och AGM:s arbete, ökar både förmågan och viljan att göra rätt.

Senaste