Brand-Sweden-Award_Kopparberg_Peter-Bronsman

Kopparbergs Bryggeri – en global succé

Peter Bronsman är vd och medgrundare av den internationella succén Kopparbergs Bryggeri. För Nyfikenöl berättar han om hur det svenska då nedlagda bryggeriet blev en världssuccé och om hans förhoppningar inför framtiden. 


Vad tror du är de viktigaste faktorerna bakom Kopparberg ciders framgång på den globala marknaden?

I grund och botten är svaret smak och tajming. Vi kom vid rätt tillfälle med något som marknaden saknade. På den tiden fanns i stort sett bara äppelcider på marknaden och genom att erbjuda en annan typ av fruktcider fyllde vi ett hål som konsumenterna hade väntat på. Framför allt i de länder, som till exempel England, som är klassiska ciderländer. Det fanns en efterfrågan som ingen visste fanns. 

Fruktsmaken i vår cider är också god och något som konsumenterna verkligen gillar. 

Hur arbetar ni med att utveckla nya smaker och produkter för att möta den internationella efterfrågan?

På något sätt skapar vi numera en efterfrågan genom att skapa nya smaker. 

Det viktigaste är att komma med en ny smak som är god, och vi håller oss till de smaker som konsumenterna är vana vid och satsar inte på allt för smala cidersmaker. Framförallt är det just röda smaker som uppskattas mest, jordgubb och hallon är populärt överallt, svartvinbär är populärt i England eftersom de har en stark tradition av den smaken. Vi försöker att inte krångla till det helt enkelt. 

Hur har orten Kopparberg påverkat företagets identitet och varumärke? Hur har bryggeriet påverkat orten? 

Kopparberg har haft stor påverkan på oss och vi har haft en jättestor påverkan på byn. Hela orten har blivit en helt annan ort eftersom vi satt det på kartan, det är en riktig saga. Idag är arbetslösheten i bygden väldigt låg, och turismen tror vi kommer att öka. Det är en väldigt fin liten by idag som har vuxit och som kommer att fortsätta växa och utvecklas ännu mer. Vi bryr oss mycket om Kopparberg och har bland annat öppnat en riktig pub i byn.  

Jag tror och hoppas på att Kopparberg kommer att bli en riktig turistattraktion där bryggeriet är loket för vagnarna, men att man också kommer att uppskatta hur fint det är i området. Idag är vi nästan mer kända utomlands så jag tror att det kommer att komma mer turism utifrån initialt.  

Hur ser ni på er roll i att sätta Sverige på kartan som ett land känt för högkvalitativa drycker?

Vi gillar den rollen, eftersom den stämmer. Vi är det största svenska exportdrycksföretaget, och det har vi åstadkommit genom att erbjuda kvalitetsprodukter. Det är en jätteviktig del av framgången. Det är inte enbart vi, den svenska bryggerinäringen står sig högt vad gäller kvalitet. Det är bra för Sverige att vi får ut våra drycker i världen. 

Hur kom det sig att ni satsade på att etablera er utomlands?
Vi visste inte om det skulle uppskattas utomlands, men när vi tog över det då nedlagda Kopparbergs Bryggeri hade vi inga pengar kvar, utan var tvungna att sälja för att kunna betala räkningar och löner. Vi valde då linjen att gå utomlands – och det funkade. 

Försäljningen på Systembolaget räckte inte utan vi beslutade oss för att åka dit svenskarna åkte på semester. Vi sålde in vår cider på hotell där svenskarna bodde, och blev på så sätt också mer kända i Sverige. Det fanns ju även andra turister på dessa hotell vilket medförde att vi fick förfrågningar från andra länder på så sätt. Bland annat från de brittiska öarna. Så vi åkte dit och började sälja helt enkelt. 

Hur arbetar ni med hållbarhet, både i produktionen och när det gäller att transportera era produkter världen över?

Vi jobbar mycket med hållbarhet och har alltid gjort. Vi ligger i framkant på allt, precis som Sverige ligger i framkant på allt också. När vi skippade oljan för många år sedan och gick över till flis var vi ett av de första bryggerierna i världen.

Idag pratas det mycket mer om hållbarhet men vi har alltid jobbat med det naturligt. Vi är hästlängder före andra internationellt och det är vi stolta över. Det är kul att få beröm för saker man gör automatiskt utan att bli ålagda att göra det. 

Hur positionerar sig Kopparberg cider på en hårt konkurrensutsatt global dryckesmarknad?

Vi positionerar oss som en premiumleverantör inom vår bransch, vilket återspeglas i våra priser. Vi strävar efter att leverera den högsta kvaliteten, både när det gäller smak och produktionsprocesser. För att uppnå detta har vi gjort betydande investeringar i hållbarhet och kvalitetssäkring.

Vilka är era viktigaste marknader idag, och finns det planer på att expandera till nya länder?

De brittiska öarna inklusive Irland är våra viktigaste marknader, men även Spanien till exempel. Kopparberg cider säljs i 35 länder idag och framförallt i turistländer eftersom det ger en bra koppling till varumärket. Man kommer ihåg den härliga känslan av ett glas fyllt med is och kall cider på stranden när man kommer hem från resan. 

Vi har hela tiden nya länder på gång och vi kämpar på för att ta andelar i Australien och Sydafrika. Det är inte så lätt, men vi har gett oss tusan på att lyckas.  

Vilka är de största utmaningarna ni ser för Kopparbergs cider framöver, både lokalt och globalt?

Våra lokala och globala utmaningar är desamma. Utmaningen är att växa och att få hela ciderkategorin att växa. För oss är det bra att fler bryggerier brygger fruktcider. Vi får konkurrens men det stärker segmentet om allt att fler gör fruktcider. Kan branschen växa kan vi också växa. Vi behöver den hjälpen i många länder för att sätta cider på kartan där.  

Vad betyder ciderframgångarna för dig personligen, och hur ser du på företagets framtid?
Det är såklart trevligt att det går bra för Kopparberg cider. Vi har fått medaljer från kungen och det är kul att uppmärksammas. 

Framtiden för Kopparberg är ljus. Vi kommer fortsätta att utvecklas och växa, både orten och bryggeriet. Vi hoppas i framtiden att bryggeriet blir en svensk klenod. 


Senaste