Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetschef på Coca-Cola i Sverige, delar med sig av insikter om hur branschen förändras mot mindre tillsatt socker. . Med en tydlig trend i riktning mot sockerfria läskedrycker, som nu står för 56 procent av den svenska marknaden, är bryggeribranschen tillsammans med Coca-Cola i framkant för att möta konsumenternas ökade hälsomedvetenhet.
”Vi ser en pågående och klar förskjutning i konsumentpreferenser. Sockerfria alternativ är inte ett sidospår längre, det är huvudspåret,” förklarar Hanna Thofelt Lindström. Under 2024 ökade sockerfri läsk i Sverige med 6,5 procent, medan sockrade alternativ minskade med 5,5 procent. Denna förskjutning är en del av en större omvandling inom hela dryckesindustrin.
På ett europeiskt plan syns samma trend som i Sverige och Norden. UNESDA, den europeiska branschorganisationen för alkoholfria drycker, spelar en stor roll i denna utveckling genom ambitiösa mål för sockerreduktion.
Branschen har förbundit sig att minska sockerhalten i sina drycker med ytterligare 10% mellan 2019 och 2025, ett mål som redan delvis uppnåtts med en minskning på 7,6 procent fram till 2022. I Sverige har läskproducenterna lagt ribban högre än så och siktat på en sockkerreduktion på 15%. Redan förra året hade de svenska bryggerierna sänkt mängden tillsatt socker med 28% och med råge överträffat målet.
Innovation är en nyckel till framgång i dessa ansträngningar. ” Vi investerar mycket i forskning och utveckling av alternativ till vanligt socker och strävar ständigt mot att förbättra våra recept för att utveckla drycker som möter konsumenternas efterfrågan och inte kompromissar med smaken. Inom ramen för detta arbete utvecklas både helt sockerfria produkter och produkter med mindre tillsatt socker” säger Hanna Thofelt Lindström. Responsen från marknaden har varit överväldigande positiv. Konsumenterna har välkomnat de nya, sockerfriaalternativen och alternativen med lägre sockerhalt. ”Vår utmaning är att fortsätta innovera samtidigt som vi bevarar smaken som våra kunder älskar.”.
Sett framåt, förutspår Hanna att trenden med minskat sockerinnehåll kommer att fortsätta och förstärkas. ”Om fem år tror jag att vi kommer att se ännu större förskjutningar mot alternativ utan eller med mindre socker. ,” avslutar hon.